ja, blogg.se funkar igen! =D


Blä för regn! Varför kan inte solen visa sig? Det var jättefint väder i torsdags. Riktig vår, varmt i luften, skönt i själen, men sedan dess har regnet strilat. Tänker inte vädergudarna på oss arma satar som måste gå ut i detta väder för att rasta de små liven? Nu bekymrar inte regnet Jade lika mycket som mig. Speciellt inte om det är detta halvvåta elände som nu råder. Blir det ösregn och blåst så brukar hon ha mer förståelse för mattes önskan att gå in, annars fungerar det lika bra att springa omkring i buskagen och gräva efter mat. Äckelhund!


Snart är det dags för kurs i vardagslydnad, MH och Freestyle. Ja, inte alla på engång men alla tre ska hinnas med i veckan och alla tre är lika spännande. Ska bli kul att se om kråkan har något bakom pannbenet. Helt ärligt så tvivlar jag ibland, men hon har bevisat att så länge det finns mat med i spelet är hon villig att sänka sig till de mest förvånande nivåer. Ingen skam i kroppen hos den lilla vovven. Hon har lärt sig att hundkompisarnas namn betyder godis, så ropar någon husse eller matte Ragnar, Allie eller Ziri så kommer hon som ett skott. Ofta snabbare än hunden i fråga lyckas ta sig fram. Tror jag ska satsa på Ragnar som krav inkallningskommando. Det fungerar ju ypperligt nu...


Inget löp än, men väl i sikte. Hur många gånger kan man kissa på en timme? Tjugo? Förtio? Tills man täcker hela området med sin doft? Hon får poäng för sin kämpa insats iallafall även om det inte alltid är stora kvantiteter som kommer ut. Ibland tror jag att hundar har en extra skvättblåsa. På hanhundar är den alltid aktiv, för tikar så kickar den in vid löp för att sedan ligga i vila. Var tionde meter och sedan sprätt, sprätt, sprätt...


Nä, vad kan man hitta på med vovven en dag som denna? Tror det blir lite sök- och klickerövningar inne. Gjorde små små köttfärsbullar här om dagen och de gillar hon skarpt. Bara ta microskop mycket köttfärs, rulla till boll, lägg på plåt och när du fyllt den in i ugnen. De behöver inte vara genomstekta utan bara torra på utsidan. Lätta att dela, kasta och gömma. När jag gjorde dem satt jag i vardagsrummet och tittade på tv. Jade hängde över axeln och beskådade underverken på plåten. Den lilla ögontjänaren ville nog inte annat än att jag skulle gå ut och lämna henne själv i ett par sekunder, men se, så dum är inte matte. Jag lär av mina misstag minsann.


På tal om åpen hund och sökövningar. Vad ska man göra då vovven kommer hoppandes med sin nya skatt, en baugette lika stor som halva vovven? Fånga henne? Jo, tjenare... Inkallning? Visst, det gick engång men aldrig mer. Försöka byta mot en näve köttfärsbullar? Asså, det man jagat ikapp själv och fångat i dödsföraktande kamp är ju alltid godare än mattes godis. Det är bara att knata vidare och hoppas att hon tappar bytet så man kan sno åt sig det eller ställa sig på det. Denna strategi har gjort att Jade nu är en mästare på att springa, gå, hoppa & skutta samtidigt som hon glufsar i sig all sköns äckel. Varför kan folk inte bara sluta matta råttorna, Jade inkluderad? Fiskmåsar äter inte brödbitar om de har andra alternativ (som tex den öppna kontainern vid parkeringsplatsen.)

Blä, var är solen?



Kommentarer
Postat av: Johanna och Linus

Vilken bra grej med köttfärsbullar! Det ska jag testa nån gång :-)

2008-04-08 @ 21:45:11
Postat av: joanna

haha...ragnar som inkallning...det funka ju.haha...
ja,var e solen ....igår och idag va det överallt men inte där jag va...alltå inomhus.(jobbat)
du få skriva mer mer jag väntar otåligt på nästa story !

2008-04-09 @ 21:05:00
URL: http://www.mycane.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0