MH

Ohhh, så nöjd jag är över Kråkans insats! Det gick långt bättre än jag någonsin vågat drömma om. Visst, ett MH står ju för Mental beskrivning Hund, men även om det bara är en beskrivning så vill man ju att ens ögonsten ska vara en stabil och lycklig liten varelse även på papper. Lets begin!

Kontakt
1a. hälsning - 4, Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök.
1b. sammarbete - 4, Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
1c. hantering - 4, Acccepterar. Svarar med kontaktbeetende.

Jadie och jag går runt publiken. Hon fullkomligt skiter i dem och knatar på i sin finaste uttställningstrav. När vi går fram till testledarguiden (vad kallar man den snubben som går runt med en?) så gör hon som Jadiear gör och viftar glatt på svansen och checkar om han har godis att erbjuda. Han får gå bort en bit med henne och även klämma och känna, iallafall ett tag, sedan blir han tråkig och Jade nosar fram ett spännande spår.


Lek 1
2a. Leklust - 4, Startar snabbt leker aktivt.
2b. Gripande - 3, Griper tveksamt eller med framtänderna.
2c. Dragkamp - 1, Griper inte.

Ja, någon apportör visste jag sedan länge att lilla bus inte var. Hon biter fast sig med framtänderna, som hon alltid gör. När testledare (han får heta så i fortsättningen) kastar iväg flätan så studsar hon glatt efter och duttar med nosen på den. Sedan hoppar hon tillbaka för mer lek, också detta som vanligt. Undrar hur hon hade reagerat på en av hennes ekorrar eller hamstern som hon har här hemma?


Förföljande
3a.a. Förföljande3, Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
3a.b. Förföljande4, Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.
3b.a. Gripande1, Nonchalerar föremålet Alt. Springer inte fram.
3b.b. Gripande3, Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.

Detta moment gör man två gånger efter varandra. Första gången så joggar Jadie efter och spårar zickzackbanan som bytet tar. nosar på trissorna och nosar lite mer längre bort. Kommer som ett skott på inkallning. Andra gången drar hon i väg med högsta dp-fart och gör en klassisk dp-tassattack på slutet innan hon tar bytet i munnen, alltså griper med tidsfördröjning.


Aktivitet
4. Aktivitet - 3, Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.

Jadie är minsann en liten citytjej som är van att vänta på buss & spårvagn. Att hon dessutom var en ko var väl något mindre tippat. Hon knatar lugnt omkring och nosar samt betar i sig gräs, enbart för den goda smakens skull. Lugn som en filbunke med andra ord.


Avståndslek
5a. Intresse - 2, Kontroll, avbrott förekommer.
5b. Hot/agg - 1, Visar inga hotbeteenden.
5c. Nyfikenhet - 1, Går ej fram till figuranten.
5d. Leklust - 1, Visar inget intresse.
5e Samarbete - 1, Visar inget intresse.

Ja, visar inget intresse är verkligen en bra beskrivning av Jades attityd just här. Jag tyckte att hon inte ens såg lekfiguranten, men hon tittade tydligen upp någon gång under sitt nosande och betande. Två gånger bad testledaren mig att vända henne mot figuranten. *skratt* När vi går fram till lekfarbrorn så knatar hon bara förbi och går fram till kappan som han lagt ett tjugotal meter bort. Lillknäppis letade säkert godis, men studsade tillbaka till mig då jag ropade. Summan av kardemumman är att hon sket i avståndslek, vilket jag är sååå nöjd över. Som vi tränat på att inte springa fram till främlingar och tigga godis.


Överraskning
6a. Rädsla - 5, Flyr mer än 5 meter.
6b. Hot/agg - 1, Visar inga hotbeteende.
6c. Nyfikenhet - 2, Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.
6d. Kvarstående rädsla - 1, Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
6e. Kvarstående intresse - 1, Visar inget intresse.

Woooosh! Där försvann min hund. Om det stått Flyr mer än 50 meter så hade vi fått kryss i samma ruta. *skratt* Hon sprang så fort som jag aldrig sett henne springa, men hon kom raskt tillbaka till min sida då hon upptäckte att jag stod kvar. När vi tillsammans går fram till overallen nosar hon försiktigt på den för att sedan totalignorera den när vi passerar den fyra gånger. Bästa utställningstraven kom fram igen.



Ljudkänslighet
7a. Rädsla - 5, Flyr mer än 5 meter.
7b. Nyfikenhet - 5, Går fram till skramlet utan hjälp.
7c. Kvarstående rädsla - 1, Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
7d. Kvarstående intresse - 2, Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid ett tillfälle.


Denna gång var flykten betydligt närmare fem meter än sex meter. Hon går förbi mig då jag närmar mig skramlet och nosar självmant på det. När vi sedan passerar förbi första gången stannar hon till och tittar på låt-lådan, men rör sig raskt framåt igen. Sedan bryr hon sig nada. Bara knatar på i skogen tillsammans med matte.



Spöken
8a. Hot/agg - 2, Visar enstaka hotbeteenden.
8b. Kontroll - 5, Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.
8c. Rädsla - 2, Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering.
8d. Nyfikenhet - 1, Går fram till figuranten när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt går inte fram i tid.
8e. Kontakt - 1, Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt går inte fram i tid.


Mattes modiga lilla kråka. Får rent en tår i ögonvrån av ren och skär stolthet. Hon stod länge mellan mig och spökena och voffade än på det ena än på det andra. Voffade! Inte skällde som en rabbiat galning. Sedan ställde hon sig vid min sida och fortsatte att voffa på spökena (flyttade sig från höger till vänster sida beroende på vilket av spökens som skulle varnas.) När jag tittade ner på henne såg jag för första gången Jade med rest ragg! Det du! Hmm, är jag knäpp som blir stolt över sånt? När vi går fram till den första figuranten och jag tar av henne huvan så luktar Jade på hennes hand. Jasså, en människa... Inge kul alls så vovven knatar i lugn och ro iväg efter något smaskigt spår hon hittat. Betar lite gräs. Tittar upp då jag ropar på henne. Nosar lite till och lunkar i sakta mak tillbaka. Hela tiden totalt ointresserad av spökena som visade sig vara människor utan godis. hon fick alltså bedömningen Går inte fram i tid.



Lek 2
9a. Leklust - 1, Leker inte
9b. Gripande - 1, Griper inte


Det är först nu som den nattliga vaket och jakten på småvilt (möss) visar sig ordentligt. Till och med testledare påpekar att hon nu verkar trött. Hon visar inget intresse för kamptrasan überhaupt. Jag får istället hoppa runt och hon hoppar på lte efter och runt omkring mig. Gnager lite på min jackarm då jag erbjuder den till kamp istället, men inget helhjärtat försök alls. Tröööött vovve!
 


Skott
10. Skott - 1, Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.


Är man från the hood så är man. Vadå skott? tänkte Jade när hon gjorde halvhjärtade försök till lek och sedan nosade lite på marken vid de två passiva skotten.



Ja, som du förstår så är jag en mycket stolt matte till en stabil liten knaskråka. Det enda som så här i efterhand kan tyckas missvisande var hennes efterreaktion på spökena. Hon var tjugo meter bort och letade roligare saker än tråkiga människor, men genom att det betyder att hon inte tar kontakt så kan man inte få annat än en etta i protokollet. Hon visade verkligen ingen rädsla. Dessutom så fungerade inkallningarna till 100%. Tjoho för oss! Kan verkligen rekommendera alla att göra ett MH på sin hund. Det var jättekul!


Kommentarer
Postat av: Ulle&Laban

Duktiga Jade. Är hon en klippa eller är hon en klippa? Lugn när man ska och busig som få när tillfälle ges. Grattis eller ngt till väl utfört MH:)

Kram från oss

2008-04-15 @ 20:55:29
Postat av: joanna

näämen...sådu hade resultat på mh här...måste missat det. nu e jag med i blogg värden. titta in på hemsidan...whats new. många kramar joanna

2008-06-02 @ 21:13:22
URL: http://www.mycane.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0